fredag 25. april 2008

It's: nyheter & embed YouTube og Voki

Onsdag 30. april holder jeg et lite kurs i nyhetene i it's learning, samt hvordan en kan sette inn YouTube-video og Voki'er i it's learning. I et tidligere blogginnlegg har jeg lagt en liten skjermvideo om sistnevnte operasjoner. Nyhetene i it's learning 3.3 kan du lese mer om på disse lenkene til it's:
- Testverktøyet
- Lyd- og videoopptaker
- Fagadministrasjoner (for administratorer)

Det nye testverktøy er en klar forbedring, mye mer anvendbart. Bruk det inn i læringa i klassene - som en oppstart for å få fokus på tema, som en avslutning for å oppsummere, som en del av elevenes egen kvalitetssikring av egen jobbing - eller hvorfor ikke legge til en mappe i faget der alle elevene har tilganger helt opp til å redigere, og la elevene sjøl lage tester til hverandre? (Pass i så fall på at elevene ikke kommer i skade for å slette hele mappa.)

Lærerne ved Hønefoss vgs finner en første test jeg har laga i faget Hovs Eksempelfag 08 i it's, der jeg har brukt alle de ti forskjellige variantene av testspørsmål. Bruk gjerne denne som en innføring i hvordan bruke testverktøyet. Det å lage spørsmål i det nye testverktøyet er rimelig enkelt - de har lagt inn hjelpetekst til høyre for hver testvariant. Husk at det foreløpig er en beta-versjon av testverktøyet som er lagt ut, noen bugs må påregnes.

Lyd- og videoopptakerne i RichText-editoren åpner mange nye muligheter. Læreren kan legge ut video- og lyd til elevene på en veldig enkelt måte. Elever kan må samme måte enkelt svare med lydfil eller videofil.

Dette trur jeg kan bli veldig nyttig! Tilrettelegging for elever og alternative måter å teste elevene kan bli lettere med disse verktøyene. Som gammel språklærer ser jeg jo en del nye muligheter med lydopptaker så lett tilgjengelig.

Jeg ser for meg et trykk på områdelederne for å kjøpe inn webkameraer og/eller mikrofoner nå! Sett av penger til dette! Elev- og lærer-pc'er som skal kjøpes inn heretter bør ha integrert mikrofon og web-kamera, men jeg regner mer at bestillingene for høsten 08 har gått for langt slik at elevenes nye pc'er til høsten ikke har dette integrert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar