torsdag 1. mai 2008

Laste ned og redigere YouTube-videoer

Når jeg forleden holdt kurs i hvordan bake inn YouTube-video i it's learning dukka det opp et spørsmål om en kunne legge ut kun en del av en YouTube-video. Det kan en så klart, men en får ikke brukt embed-funksjonen da. En må laste ned videoen fra YouTube og så redigere den i f eks MovieMaker eller annet redigeringsprogram.

Det kan også være nyttig å kunne laste ned videoen slik at en har det på maskinen sin dersom en ikke har internett der en skal vise videoen, eller at nettverket er ustabilt (det kjenner vi litt til hos oss...).

Her er et forslag til hvordan få til dette.

1. Gå inn på en nettside som konverterer YouTube-video til AVI, eller last ned et program. Jeg kan anbefale http://vixy.net/(redigert seinere: bruk heller YouTubeDownloader - eller leit etter nyere programvare, hvilke som virker endres stadig. Her kan du enten bruke nettsida til å konvertere eller du kan laste ned programmet til din maskin.

2. Deretter kopierer du url-en til videoen du ønsker å laste ned.

3. Så limer du inn url-en enten på nettsida eller i programmet du har lasta ned og klikker på Start. Bruker du nettsida får du spørsmål om du vil laste ned den konvertere videoen, gjør det. Bruker du programmet, vil videoen har lagt seg automatisk på skrivebordet ditt.

4. Nå er du klar til å redigere videoen. Hent opp den lagra videoen i f eks MovieMaker og rediger. Deretter lagrer du din nye film på din maskin.

5. Skal du legge den ut i f eks it's learning må du laste opp filmen i din e-portfolio i it's eller gjøre den tilgjengelig på nettet på annet vis. Skal du bare vise filmen for elever fra din maskin, holder det at du har den lagra på din maskin. Hvis du absolutt vil bruke embed-funksjonen i YouTube, kan du jo bare laste opp din nye film i YouTube igjen....

Jeg har laga en liten skjermvideo som viser hvordan dette kan gjøres. Jeg har valgt en YouTube-video som inneholder fem morsomme reklamer fra samme selskap. Jeg ønsker å bruke kun en av disse reklamene. Jeg har selvfølgelig lagt ut igjen filmen jeg lagde i MovieMaker på YouTube, slik at jeg får bakt den inn her.....

Her kan du se filmen med bedre skjermoppløsning.

1 kommentar:

  1. Har oppdaga at det er problemer med Vixy.net, trur YouTube har sperra noe for nedlasting. Men bestandig nye tjenester som løser problemer, søk på download youtube videoes gir bl a treff på denne http://youtubedownload.altervista.org/ som jeg synes funker bra

    SvarSlett