onsdag 13. mai 2009

Nkul 2009 - onsdag 13. mai

Jeg deltar på Nkul 2009 og har tenkt å referere litt underveis fra konferansen i bloggen her. Akkurat nå er det kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell som snakker om digital kompetanse i de andre grunnleggende ferdighetene.

Utdrag fra Solhjell:
- Det sentrale spørsmålet er at vi i skolen må utvide perspektivet fra teknologi og verktøy til det vi kan kalle digital dannelse
- ikt er med å å gjøre skolen og læringa mer virkelighetsnær
- viktig at elevene får med kulturen om å være deltakere på nettet alle sammen, dele og spre informasjon til mange ut av skolen
- elevene må få med seg en breiere forståelse og bruksevne av det digitale når de går ut av skolen
- tilstanden i norsk skole i dag: det er på digital kompetanse og utvikling det store løftet i skolen må komme. Lærerne er de sentrale også på dette område.
- et annet viktig forbedringspotensiale i skolen: deling!
- departementet ser på mulighetene for å utarbeide ei nasjonal prøve i digitale ferdigheter
- det offentlige må være en aktør i utviklinga av digitale læremidler, disse læremidlene må konkurrere på kvalitet
- han snakker litt om NRK Skole (skole/klipptest); DET ER NÅ KLART AT NRKS ARKIVER NÅ KAN BLI TILGJENGELIG FOR ALLE! - dette kan bli bra! (bloggers komm.)

Neste innslags tittel var NTNU/Tekna - Lærer og foreldres erfaring med Fronter og It's Learning.

Tekna presenterte noen realfagsressurser som kan være interessante:
Tekna Skole
www.newtoncamp.no
www.naturfag.no

Resten av økta var foredrag med Lill Kristiansen som var katastrofalt dårlig, jeg måtte gå før det var slutt slik at jeg slapp å bli mere provosert. Dette var NKUL uten noen som helst kvalitetssikring!

Så hørte jeg på Smartboard for Dummies. Jeg har ennå ikke sett lyset når det gjelder elektroniske tavler. Jeg ser jo at en del av programvaren er fin og fancy, men all læringa blir jo basert rundt EI tavle i et klasserom - ikke at elevene jobber på sine egne maskiner enten aleine eller i grupper. Det kommer ei økt seinere som tar for seg bruken i videregående skole, jeg tar med meg den også, kanskje jeg blir overbevist etter den økta.

NDLA - flere fag, ny portal

NDLA presenterte sin nye look og nye fag. Dette virker meget spennende. Jeg vil anbefale alle å sjekke ut NDLAs nye sider og nye fag - her vil lærere finne massevis av gode læringssressurser, med flere innfallsvinkler; via læreplanmål, emner eller meny - i tillegg til søkefunksjon.

Her er en oversikt over hvilke fag en nå kan finne stoff i. Merk at disse skal være helt ferdig til skolestart høsten 2009, så alt er ikke helt klart i alle fag ennå, mens * betyr at det ikke er et ordentlig læremiddel for hele faget ennå, men mer og mer kommer:

Norsk Vg1
Norsk Vg2*
Helse- og sosialfag
Matematikk Vg1P og Vg1T
Naturfag
Engelsk
Samfunnsfag
Kroppsøving
Barne- og ungdomsarbeider*
Helsefagarbeider*
Restaurant- og matfag*
Romteknologi Vg3'
Elektrofag*
Teknikk og industriell produksjon*

1 kommentar:

  1. Det er bra du ikke sover i timen, Geir! Forøvrig virker det som om ministeren følger med i tida...

    SvarSlett