tirsdag 11. mai 2010

Utvidelser (extensions) i it's learning

Jeg skal si noen ord om Utvidelser (extensions) i it's learning på Buskerud fylkes samling for administratorer og superbrukere i morra.

Jeg har ikke fått sett mye på det sjøl ennå, av den enkle årsak at det ikke har vært mye å sjekke ut ennå. De siste dagene har det likevel blitt lagt til noe. Jeg mener it's learning gjør litt feil i sin lansering av slike nyheter. Under itsl-konferansen i Bergen blei disse nyhetene lansert med brask og bram - at Utvidelser skulle komme under oppdateringa 15. april. Det kom også, men det lå jo ikke noe der ennå. Dette mener jeg ikke er særlig taktisk klokt. Jeg kan ikke tru at jeg er den eneste med såpass nerdetendenser at det klør litt i fingra og ønsker å utforske disse nyhetene med en gang. Nedturen blir derfor stor for meg og andre når det ikke er noe å utforske. Så et lite råd til it's learning - helt gratis - vent med å lansere nyheter til disse foreligger. Jeg er klar over at noe sikker bør legges ut for testing, men da bør en kanskje ikke lansere så bredt.

Så til saken: Under finner du en del skjermbilder som jeg tenker å vise fram i morra. Disse viser hvor en finner Utvidelser (to steder: ved å bruke Grønn plussknapp i et fag og i RichText ved å velge Sett inn). Regner med at bildene egentlig taler for seg sjøl, men vær både klar over at mange av disse Utvidelsene vil koste penger og at det vil bli lagt til flere Utvidelser i tida framover. Atekst er en Utvidelse som skolene vil ha tilgang til hvis kommunen / fylkeskommunen allerede abonnerer. Den fungerer derfor greit i Buskerud fylke.

Et stort minus ved Utvidelser via RichText er at ikke er mulig å legge til Utvidelser verken i NySide eller Legg Til Innholdsblokk. Dette fordi RichText-editoren i disse funksjonene mangler SettInn-knappen. Det virker som om det er gamle editorer (de er faktisk forskjellige i NySide og i Legg Til Innholdsblokk!) de har satt inn her av en eller annen merkelig grunn. Saken er meldt inn til itsl og jeg håper de løser dette straks. Det må jo være viktig at en kan legge til web2.0-innhold både i NySide og Legg Til Innholdsblokk! Itsl: dette haster!
Utvidelser i it's learning pr 100511

2 kommentarer:

  1. Flott at du viser hvordan dette gjøres. Kopierte ditt notat til mine fag, men det er kjekt å vite hvordan du gjorde det :)

    SvarSlett
  2. Hei Geir
    Takk for konstruktiv tilbakemelding, som alltid.

    SvarSlett