mandag 10. januar 2011

Tips om programmer og nettsider

Nå er det dessverre lenge siden det har skjedd noe på bloggen min. Hva skyldes det? Jeg veit ikke helt. En kan jo alltids skylde på dårlig tid, men det har jeg jo hatt før også. Det ser også ut som om jeg ikke er den eneste, mange skolebloggere har vært mye mindre aktive høsten 2010 enn tidligere. Skulle jeg hatt noe nyttårsforsett så ville det vært å blogge oftere igjen, vi får se!

Grunnen til at jeg skriver et lite innlegg nå er at jeg har meldt meg som frivillig til å holde et lite 10 minutters innlegg på Npeds ettermiddagssamling i London i forbindelse med BettShow. Tenkte det var greit å få ned tipsene/lenkene i et innlegg, så kan jeg bare vise til det i stedet for at folk må skrive ned adresser, osv.

Dette sto på Twitter for 40 minutter siden. Det ser jo mye mer proft, spennende og interessant ut enn det jeg tenker å si - og hvor mye får en sagt på 10 minutter? Og det meste av det som kommer har jeg jo snappa opp av bra skolefolk på Twitter, forelesninger, osv - så for mange vil vel en del av tipsene være kjent fra før også, spesielt i en slik forsamling med skolefolk som er over middels interessert i IKT fra før av. Uansett, her er lista over det jeg har tenkt å ramse opp i rimelig rask rekkefølge - men noen kommentarer:

TWITTER. Jeg så at Nped etterlyste noen som kunne snakke om hvorfor skolefolk bør bruke Twitter på 10 minutter under samlinga også. Twitter er helt klart den beste måten å få tips fra andre skolefolk på. Veldig nyttig. Finn deg flinke skolefolk å følge, så får du mye glede av Twitter!

JingProject. Det har etter hvert kommet mange småprogrammer som gjør at du lett kan ta skjermdump eller video av skjermen din. Min favoritt er fortsatt Jing, den vesle sola som gjør at du enkelt kan ta bilde av skjermen din, kopiere det, lagre det eller legge det ut på nett. Jeg som bruker it's learning gjør ofte det siste, da slipper jeg å laste opp skjermdump i it's - jeg limer bare inn bildeurl'en. Du kan gjøre det samme med video, bortsett fra at den du sender til nett sender du til YouTube (da må du ha pro-versjonen som koster $15 i året) i stedet.

ZoomIt. Nyttig lite program som gjør at du enkelt kan forstørre deler av skjermen, passer veldig bra når du skal presentere noe fra nettet for tilhørerne.

Tubify. Morsom musikktjeneste der du kan leite deg fram i bl a hitlister og få avspilt videoene fra låtene (de som ligger på YouTube). Funker inntil videre bare med Invite, men en kan rett og slett forsøke å logge seg på med sin Google-konto, så får du en Invite med den gang.

YouTubeDownloader. Enkelt og greit program dersom du ønsker å laste ned videoer fra YouTube (f eks hvis nettet der du skal spille av videoen er ustabilt eller du ikke har nett i det hele tatt. Den konverterer også videoen til f eks .avi eller .wma slik at en får spilt den direkte av i f eks PowerPoint 2010 (der en i tillegg kan bestemme start- og stopptidspunkt). Du kan også velge å laste ned kun lyd fra YouTube og konvertere til f eks Mp3.

CaptionTube. Her kan du legge på undertekst på dine egne videoer (det kan du også gjøre i YouTube), og du kan legge på undertekst på videoer du finner på YouTube. Utmerket å bruke i språkundervisninga, få elevene til å oversette enten en video de har laga sjøl eller noe de finner på YouTube (f eks kan det å oversette en instruksjonsvideo om hvordan de skifter dekk på bilen være en utmerket oppgave for elevene på Vg2 Kjøretøy). Du trenger en Google-konto for å nyttiggjøre deg ressursen. Merk at videoer fra YouTube som du oversetter får du selvfølgelig ikke lov til å publisere igjen (copyright, osv), men du får spilt det av når du er innlogga. Under ser du et lite forsøk på å ta opp med Jing noe som jeg spiller av fra Caption Tube. Lyden er ikke ok her siden jeg kun bruker mikrofon til å ta opp lyden. Bildet blir også mye bedre når du tar opp skjermen enn en slik streaming.

Unable to display content. Adobe Flash is required.

Audacity. Gratis lydredigeringsprogram som sikkert mange kjenner til, men som like fullt kan anbefales.

Jeg synes også vi har noen ok sider på nett på skolen vår som jeg trur flere kan ha nytte av:

Delicious/hovshovs. Dette er skolens bokmerkeside med lenker til over 1700 nettsteder som har med skole å gjøre på en eller annen måte. Disse er tagga opp slik at en lett kan finne fram.

Delicious/skjermvideo. Vi har også ei bokmerkeside med lenker til en rekke skjermvideos som vi og andre dyktige ikt/skolefolk rundt omkring har laga. Taggene gjør det enkelt å finne fram til det du er ute etter. Vi setter også stor pris på tips til flere gode skjermvideoer der ute som vi kan lenke opp til på denne sida. Send gjerne mail til geirdahlberg@gmail.com.

Oversikt over nettressurser pr fag. I arbeidet på skolen vår med å få flere og flere lærere til å ta i bruk gode nettressurser fant vi det nødvendig å lage en oversikt over hvilke ressurser som finnes pr fag. Spesielt i en del yrkesfag finnes det lite, og det kan i alle fall være ok ha ha en samla oversikt over det som er. Som dere vil se i oversikten er det også der lenka til spesielle tag'er på Delicious-sida vår. Våren 2010 fikk vi alle fagmiljøene på skolen til å gå igjennom lenkene vi veit om innafor hvert fag og plukke ut de beste av disse ressursene igjen som vi tagga med f eks Norsk1. Det er disse det er lenka til i oversikten over nettressurer pr fag. I tillegg har vi gått igjennom hva som finnes via NDLA, DigLib og Del&Bruk-grupper.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar